سایت ماهیگیری و ماهی شناسی

اخرین مطالب ارسال شده در انجمن

جستجو در سایت
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
0
--
0
0 نفر

همه چيز در باره ماهي تن

ماهي ها كلا جزء دسته غذاهاي پر خاصيت به حساب مي آيند و به خصوص در سالهاي اخير

همه چيز در باره ماهي تن

رو با افزايش نتايج مثبت حاصل از تحقيقات جايگاه مناسبي هم در برنامه غذاييروزانه افراد باز كرده اند.ماهي تن از آن غذا هايي است كه به دليل سادگي تهييه،در فهرست غذاهاي اغلب خانواده جاي دارد ، اما ماهي تن چه خواص ويژه اي دارد؟

انواع ماهي هاي تن Tuna Fish كه گاهي به غلط تن ماهي ناميده مي شوند ، زير مجموعه اي از خانواده بزرگ ماهي هاي اقيانوسي به نام Scombridae هستند و در زير شاخه Thunnus دسته بندي مي شوند . بعضي از انواع تن خون گرم هستند. بر خلاف انواع ديگر ماهي كه گوشت سفيد دارند ،ماهي تن گوشت صورتي يا قرمز تيره دارند. علت قرمزي گوشت اين نوع از ماهي ، ميزان زياد ميوگلوبين (پروتئين محتوي آهن در عضله )است از اين رو گوشت سفيد ماهي تن داراي پروتئين و ويتامين هاي بسياري است.ماهي تن منبع بسيار خوبي براي پروتئين ، مواد معدني نظير سلنيوم ،منيزيم و پتاسيم و همچنين ويتامين هاي

ب 1 ، ب6 ، ب3 است.

مهمتر از همه اين كه گوشت ماهي تن هم مانند گوشت بيشتر انواع ماهي ها ، سر شار از اسيد هاي چرب ضروري مانند امگا 3 است كه مصرف آن ضايعات پوستي و التهابات را كاهش داده و سرعت بهبود در بيماران قلبي را بالا ميبرد. اسيهاي چرب امگا 3 به طور كلي از مواد مغذي به شمار مي آيند كه حكم پيشگيري كننده از بيماري هاي مزمني نظير بيماري هاي قلبي- عروقي ،ديابت نوع دوم و برخي از انواع سرطان را دارند.

خوردن ماهي هاي حاوي امگا 3 براي كاهش بيماري هاي قلبي- عروقي بسيار مفيد است جرا كه اين ماده مغذي ميزان چربي خون (چربي هايي مانند كلسترول و تري گليسيريدها) را كاهش مي دهد؛ميزان كلسترول خوب يا HDL را افزايش ميدهد؛تجمع پلاكت را پائين مي آورد و از لخته شدن خون جلوگيري مي كند،با كاهش سلول هاي اندو تليال و توليد مشتقات پلاكت عامل رشد ، از ضخيم شدن رگ ها جلوگيري مي كند؛ فعاليت ديگر مشتقات شيميائي سلولهاي ديواره رگها كه باعث آرامش و باز شدن رگها مي شود را افزايش مي دهد؛ توليد مواد پيام آورنده هاي شيميائي بنام سيتوكسين ها را نيز كم مي كند،موادي كه در واكنش التهاب مربوط به سختي رگ ها نقش دارند.

ماهي تن از جهت ديگري هم براي بيمارين قلب مفيد است چرا كه با دارا بودن ويتامين ب 6 ،سطح همو سيستئين خون را پائين مي آورد و از آسيب به ديواره رگ پيشگيري مي كند .انجمن قلب آمريكا براي بيماران مبتلا به تري گلسيريد بالا و فشار خون بالا ، مصرف دو بار در هفته ماهي هاي حاوي امگا 3 نظير ماهي تن را توصيه مي كند .چرا كه در تحقيقات اين انجمن در سال 2005 ،به ميزان 6/6 درصد كاهش تري گلسيريد در گروه مصرف كننده ماهي هاي امگا 3 اتفاق افتاده.مصرف ماهي تن براي مبتلايان به ديابت نوع دوم هم سودمند است البته بهتر است كه اين بيماران از انواع تازه يا قوطي شده در اب به جاي روغن دار استفاده كنند. همچنين خوردن ماهي غني از امگا3 مانند ماهي تن ، حداقل هفته اي دوباراز پيشرفت گرفتگي رگ ها در زنان ديابتي پس از يائسگي آنان جلوگيري مي كند مصرف ماهي تن براي دانش آموزان به خصوص در ايام امتحانات هم بسيار توصيه مي شود ؛ چرا كه عملكرد مغز را افزايش مي دهد .

مضرات :

ماهي تن از جمله ماهي هايي است كه علاوه بر مواد مفيد مانند فسفر و يد از ميزان جيوه قابل توجهي هم برخوردار است و چنانچه به مقدار زياد مصرف شود احتمال بروز برخي بيماري ها از جمله بيماري خاي عصبي را افزايش ميدهد.

جيوه از عناصر سنگين به شمار مي رود و استفاده زياد آن براي بدن حكم مواد سمي را دارد.اين عنصر با آنزيم هاي دروني بدن تركيب و مانع از عمل آنها مي شود.تجمع جيوه در بدن منجر به اختلالات شنوائي ،لرزش عضلات ،بروز بي حسي عمومي و برهم خوردن متابوليسم دروني مي شودو از همه مهم تر اينكه جيوه عملكرد سيستم عصبي را مختل مي كند و به رشد بافت مغزي آسيب جدي مي رساند. به همين دليل مصرف زياد تن ماهي براي مبتلايان به بيماري هاي مغزي و عصبي و همچنين كودكان و مادران باردار توصيه نمي شود؛ زيرا سيستم مركزي و عصبي جنين را كه به سرعت در حال رشد است تحت تاثير قرار مي دهد.

در همين راستا سازمان استاندارد غذايي انگليس از سال 2003 قانون محدوديت مصرف ماهي تن براي زنان باردارو شيرده وضع كرده است كه بر اساس آن زنان باردار و شيرده نبايد بيشتر از دوقوطي متوسط در هفته ماهي تن مصر كنند.

جالب است بدانيد كه با وجود نقش پيشگيري كننده اي كه مصرف به اندازه ماهي تن در برابر سرطان دارد، نتيجه تحقيقي كه در سال 2003 در آمريكا منتشر شده نشان مي دهد :مصرف زياد وبيش از اندازه ماهي تن ، به دليل همراه داشتن جيوه ،احتمال بروز برخي از بيماري ها مانند سرطان را افزايش مي دهد.

روش استفاده:

با توجه به انچه گفته شد بهتراست براي استفاده مناسب از مواد غذايي بيشتر از دوتا سه بار در هفته از انواع ماهي استفاده نشود و همچنين برنامه غذايي مان فقط شامل يك نوع ماهي نباشد ،بلكه در مصرف ماهي ها هم تعادل و تنوع را در نظر بگيريم.

ماهي هاي رودخانه اي و دريايي به طور طبيعي بسيار مفيدتر از ماهي هاي كنسرو شده با مواد نگهدارنده هستند،اما باز هم در مقايسه با مصرف غذاهاي آماده و فست فودها ،كنسرو ماهي الويت دارد؛به شرط آنكه سلامت آن تضمين شده باشد و در كنار آن سبزي هاي تازه هم استفاده شود.

از سوي ديگر تاريخ مصرف كنسرو ماهي تن نكته مهمي است كه نبايد آن را ناديده گرفت.كنسرو تن ماهي در صورت نگهداري در شرايط نامناسب يا سپري شدن تاريخ مصرف به سرعت فايد مي شود و اين نكته مي تواند ناراحتي هاي گوارشي بسيار جدي در بدن ايجاد كند يا در مواردي شديدتر سبب مرگ شود.طبق توصيه كارشناسان حتما بايد كنسرو را با قوطي ،20 دقيقه در آب جوشاند و سپس مصرف كرد تا احتمال مسموميت با آن به حداقل برسد.همچنين اگر كنسرو تن متورم يا ضربه خورده باشد بايد از مصرف آن خودداري كرد.

نویسنده:  سمانه گلريز

برای مشاهده بقیه صفحات این موضوع کلیک کنید