پاسخ جدید
  • 5
سفرنامه ماهیگیری در قشم
#1

روز 3 شنبه 5/9/92 به همراه پدرم و دو تن از همکارانش که ماهیگیران قابلی هم هستند به جزیره قشم رفتیم. حدود 17 ، 18 ساعت با قطار تا بندر عباس ، از آنجا هم 2 ساعت تا جزیره قشم فاصله زمانی بود.
این جزیره درست روی زانوی شخصی است که زیر نقشه ایران دراز کشیده ، از نظر مساحت بزرگ و قابل قیاس با شهر تهران است.
صفاتی که برای جزیره قشم بر میشمرند عبارتند از: ژئو پارک قشم ، جزیره عجایب هفتگانه . . . تمام اینها از نظر من یعنی حیات وحش در قشم جریان دارد.
طعمه  های ما در این سفر تماما از بازار ماهی فروشان تهیه میشدند: 1 –ماهی تلال  ، 2-ماهی مرکّب ، 3-میگو .

[تصویر:  1.jpg]
این سفر کاملا اختصاص به ماهیگیری داشت ، عصر همان روز بعد از گرفتن خانه و خوردن ناهار برای ماهیگیری به سمت اسکله ای که دوست پدرم در آنجا سابقه صید خوبی داشت رفتیم.

اجازه ورود به نقطه مورد نظر را به دلایل امنیتی پیدا نکردیم.

برای همین کمی آنطرفتر به روی سنگ چینها رفتیم و قلاب انداختیم.

دریا آرام و آب کناره شفاف بود ، به نظرم شرایط ایده آل بود.

ما 3 نفر آدم عشق ماهیگیری بودیم و آنقدر جا عوض کردیم که نوک آن سنگچینها  نقطه ای پیدا کردیم که ماهی های شهری کوچک میزد.

آنشب ، با وجود اینکه خیلی خسته بودم ، ولی برای اینکه از صیدمان استفاده بهینه شود ، آن ماهی ها را یکنفره پاک و سرخ کردم.

روز دوم با قایق به اطراف جزیره هنگام رفتیم. آبهای اطراف جزیره هنگام و سواحل قشم آن ، دارای زندگی آبی غنی ای است. دلفین های جزیره هنگام که توریستهای زیادی را به سمت خود میکشاند و لاک پشت های پوزه عقابی که آنها هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند که اسفندماه هرسال برای تخم گذاری به سواحل روستای "شیب دراز" میآیند.

[تصویر:  2.jpg]
البته ما نه این دفعه ،نه دفعه پیش که به عنوان توریست برای دیدن دلفینها به اطراف این جزیره آمده بودیم ، دلفینی ندیدیم. . .

چه حیف

دلفین هایی که پدرم میگوید قبلا حتی در اطراف لنج های مسافربری بین قشم و بندرعباس نیز شنا میکردند و بالا و پایین میپریدند.

البته خوشبختانه تا آنجا که اطلاع دارم ، دلفینهای آن منطقه در خطر انقراض نیستند.
[تصویر:  3.jpg]

وقتی با قایق ، ماهیگیری را شروع کردیم ، همان ابتدا به پدیده ای برخورد کردیم که از نظر ما جدید بود.
با آنکه در ریسه ها 2 شمع ماشین به عنوان وزنه می بستیم ولی انگار وزنه درست کف دریا نمینشست. وضعیت اینطور بود که وقتی ریسه را در دریا می انداختیم ، بر خلاف تصور نخ به سمتی متمایل میشد و اگر نخ میدادی ، با زاویه همینطور میرفت.

[تصویر:  4.JPG]

ریسه های ما همان ریسه کفی که در همه جای ایران معمول است بود ؛ سرب در انتها با چند انشعاب در بالای آن . البته دوست پدرم که ماهی را خوب روی نخ حس میکند و در ضربه نهایی زدن و جا دادن قلاب در دهان ماهی استاد است ، پیشنهاد میداد که بعد از سرب یک قلاب دیگر ببندیم تا یکی از طعمه ها روی زمین قرار بگیرد. بیشتر صیدهای گروه ما توسط ایشان بود.

بعد ناخدا لنگر را در آورد و به جای دیگری در نزدیکی ساحل "شیب دراز" رفت که همانطور که گفتم از لحاظ حیات دریایی بسیار مهم است و در آنجا جریانهای زیرآبی که گفتم نبود و آنجا بود که یکی از معدود صیدهای من با یک ماجرا همراه شد:
بعد از اینکه ناخدا لنگر را انداخت ، با اجازه او قلاب را انداختم و بلافاصله زد. به سرعت شروع به جمع کردن قرقره کردم و  در آب ،برقهای نقره ای و تقلای زیاد ماهی را میدیدم که نشان میداد  ماهی  نسبت به صیدهای دیگرمان درشت تر است ، کمی که بالاتر آمد دیدم که 2 ماهی به رنگ قهوه ای در اطراف در حال پرسه زدن هستند. ماهی را از آب خارج کردم  . . . یک ماهی باراکودای به شدت مجروح بود . . !

[تصویر:  5.jpg]

ناخدا گفت آن 2 ماهی قهوه ای ، ماهی "سه کله" بودند که دم باراکودای ما را خورده بودند. باراکودا که خودش از وحشی ترین ماهی هاست ، شکار سه کله شده بود. حالا ببینید آن سه کله چی بوده.

آدم فکر میکند این ماهیها چقدر وحشی و بی رحم هستند که نا خدا گفت : "آدمها از این بدترند."

بعد من دیدم که از جهاتی درست میگوید ، و ما باید مواظب باشیم به هم از لحاظ روحی زخم نزنیم. اما بعد فکر کردم اگر کسی دست من را بکند و بخورد ، خیلی دردناک است و کم از زخم روحی ندارد.

[تصویر:  6.jpg]

روز بعد ابتدا به اسکله هامون و یک اسکله دیگر رفتیم تا شانس خودمان را از روی ساحل امتحان کنیم . البته وقتی رسیدیم ساعت 10 ، 11 بود و صبح زود را از دست داده بودیم ، شاید برای همین چیزی نگرفتیم ، به همین علت دوباره قایق کرایه کردیم.
[تصویر:  7.jpg]

اینبار قایق از قشم حرکت کرد (قشم بخش کوچکی از جزیره قشم است) و به طرف جزیره لارک رفت.
ناخدا ، یک ریسه در آورد که در عکس میبینید :

[تصویر:  8.JPG]

. . . یک لانسه کوچک پردار در انتها با انشعابهای پشه براق در بالای آن که باید آن را موقع حرکت قایق در آب میانداختی که دنبال قایق کشیده میشد. . . بله این روش "ترولینگ" بود که ناخدا به آن "بکسل" میگفت.

[تصویر:  9.JPG]

مناطقی که ناخدا برای ترولینگ انتخاب میکرد ، مناطق کم عمقی بود که اکثرا کف دریا معلوم بود که جالب بود. من هم از موقعیت استفاده کردم و با تقلید از فیلم های مستند ماهیگیری در دریا ، ماهی مصنوعی به نخم بستم و بکسل کردم .
من چیزی نگرفتم اما بقیه گروه که ریسه های ناخدا را بکسل میکردند ، موفق شدند چند ماهی 300 گرمی بگیرند که اکثرا ماهی زیبایی بود به نام مقوّا با رنگ براق و خالهای زرد .

[تصویر:  10.JPG]

البته چندجا هم ایستادیم تا با طعمه هم ماهیگیری کنیم و چند ماهی نسبتا بزرگ شهری گرفتیم و یک ماهی دیگر هم که همه بدنش مثل ماهی کفال بود ، بجز نوع دهنش که دندانهای بسیار تیزی هم داشت و دست مرا زخمی کرد.

من در این ماهیگیری ، از دیدن حیات دریایی لذت میبردم ، و گرنه ماهیگیری سه روز پشت سرهم آن هم با روش طعمه طبیعی که مصرفش هم زیاد بود و به گرفتن ماهیهای کوچک ختم میشد زیاد لذت نمیبردم.

بعضی وقتها ، در خانه نشسته ام و فکر میکنم که در فلان رودخانه ، الان یک ماهی بزرگ دارد زندگی میکند،  و همین فکر به من آرامش میدهد. (البته مثل همه چیز فراز و فرود دارد)
[تصویر:  11.jpg]

شب آخر ، کلا نخوابیدیم و به کنار دریا رفتیم. آنشب هم من چیزی نگرفتم ، چون تا آمدیم به خودمان بیاییم ، 2 ،3 تا ریسه پاره شده بود و باید دوباره ریسه درست میکردیم.

آنجا ، چند ماهی شهری یا سرخوی خال دار گرفتیم ، . . . دم دمهای صبح ، به محض پرتاب کردن ، شروع به نوک زدن میکرد ، ولی بجز دو بار ، به هیچ ترفندی ماهی به قلّاب نمی افتاد.

ماهیها را به لطف داشتن فریزر در خانه اجاره ای، فریز کردیم و آوردیم تهران ؛ در عکس زیر 3ماهی شبیه به هم میبینید که از ساحل صید شده اند ، دقت داشته باشید ، آنها 3 گونه مختلفند:
[تصویر:  12.jpg]

برگرفته ار وبلاگ خال قرمز به ادرس زیر:

پاسخ
پاسخ جدید

لطفاً توجه داشته باشید که ارسال‌های جدیدی که در این انجمن ثبت می‌شوند، ابتدا باید توسط یکی از مدیران تأیید شوند و پس از تأیید مدیر، قابل دیدن خواهند بود.
[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود به این مطلب را در این کادر بنویسید.

موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سفرنامه ماهیگیری رودخانه ارمند - سد کارون 4 محمد نصری 3 11,506 11-11-2019، 09:48 PM
آخرین ارسال: Majid Zolata
  سفرنامه ماهیگیری در رودخانه خرسان 18-6-93 محمد نصری 1 15,484 09-23-2019، 05:22 AM
آخرین ارسال: علیرضا بهرامی
  سفرنامه ماهیگیری در گشر سوزا – جزیره قشم محمد نصری 3 7,419 06-07-2018، 06:58 PM
آخرین ارسال: dabiri100
  سفرنامه ماهیگیری در سد کارون چهار محمد نصری 0 6,248 12-02-2017، 11:35 PM
  سفرنامه ماهیگیری در سد خان اباد محمد نصری 6 13,589 11-11-2017، 07:16 PM
آخرین ارسال: fns4565
  سفرنامه ماهیگیری در جزیره خارکو محمد نصری 1 7,404 02-07-2016، 11:34 PM
آخرین ارسال: armin
Mohem سفرنامه ماهیگیری با قایق در دریا - قشم 94 محمد نصری 0 7,880 04-02-2015، 03:04 AM
  سفرنامه ماهیگیری در بندر گناوه - بوشهر محمد نصری 2 11,856 02-08-2015، 02:08 PM
آخرین ارسال: morteza
  سفرنامه ماهیگیری در رودخانه سبز کوه محمد نصری 1 5,583 11-20-2014، 07:15 AM
آخرین ارسال: mehdi23
  سفرنامه ماهیگیری در سد میدانک فریدونشهر اصفهان محمد نصری 5 18,425 09-18-2014، 04:27 AM
  سفرنامه ماهیگیری سد خمیران 16-6-93 محمد نصری 1 15,451 09-08-2014، 04:04 AM
  سفرنامه ماهیگیری سد چادگان اصفهان 7-5-93 محمد نصری 2 16,690 08-03-2014، 08:00 PM
  سفرنامه ماهیگیری در سد 15 خرداد-فروردین93 mehdi23 3 11,012 07-05-2014، 05:49 AM
آخرین ارسال: mehdi23
  سفرنامه ماهیگیری باقلاب در تالاب چغاخور محمد نصری 2 4,369 06-07-2014، 07:11 AM
  سفرنامه ماهیگیری در سد شهید رجایی (سلیمان تنگه)_ خرداد 93 mehdi23 2 11,353 06-04-2014، 02:08 AM