سایت ماهیگیری و ماهی شناسی

اخرین مطالب ارسال شده در انجمن

چرا باید ماهی بخوریم ؟

فوائد مصرف ماهی

ماهی خوراک شگفت اور !!!

ماهی غذای سلامتی

ماهي از منابع غني فلوئور در سلامت و استحكام دندان‌ها و در پيش گيري و پوسيدگي دندان تاثير مهمي‌دارد. پس با مصرف ماهي مي‌توانيم به سلامت و استحكام دندان‌هاي خود كمك كنيم. ماهي دريا از بهترين منابع يد به حساب مي‌آيد. يد يكي از مواد مغذي است كه تاثير مهمي‌در سلامت انسان دارد. يد در رشد اثرات قابل توجهي دارد و كمبود آن موجب اختلال در رشد و كوتاهي قد مي‌شود. بنابراين مصرف ماهي به مقدار كافي در دوران رشد ضروري است. يد هم چنين در تكامل سيستم عصبي نقش مهمي‌دارد و چنان چه خانم‌ها در دوران بارداري مبتلا به كمبود شديد يد باشند، كودكانشان علاوه بر اختلال در رشد جسمي ‌دچار عقب افتادگي ذهني نيز مي‌شوند . هم چنين كمبود يد در شير مادر مي‌تواند منجر به اختلال در رشد جسمي‌ و ذهني كودك شيرخوار شود.
مصرف ماهي "2" تا"3" بار در هفته در برنامه غذايي مادران باردار و شيرده مي‌تواند اثرات مثبتي در رشد جسمي‌و ذهني جنين و نوزاد داشته باشد. نقش ديگري كه يد در سلامت انسان به عهده دارد تاثير آن در متابوليسم مواد انرژي‌زا است. كمبود يد موجب كاهش متابوليسم مواد انرژي‌زا در بدن شده و در نتيجه منجر به افزايش وزن و چاقي مي‌شود. يد در توليد مثل نيز مؤثر است و افراد مبتلا به گواتر ناشي از كمبود يد دچار اختلال در توليد مثل خواهند شد. مصرف ماهي و آبزيان مي‌تواند نياز انسان را به يد تامين كرده و از بروز عوارض ناشي از كمبود يد پيش‌گيري كند.
ماهي از منابع خوب فسفر محسوب مي‌شود. فسفر ماده اي است كه همراه كلسيم در سلامت و استحكام استخوان ها تاثير مهمي‌دارد. ماهي‌هايي كه با استخوان مصرف مي‌شوند مانند ماهي كيلكا و ساردين علاوه بر خواصي كه براي انواع ماهي‌ها ذكر شد حاوي مقدار قابل توجهي كلسيم نيز مي‌باشند. بنابراين در رشد، استحكام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مؤثرند.
ماهي و آبزيان با داشتن خواص تغذيه‌اي بسيار خوب مي‌توانند قسمت اعظم نيازمندي‌هاي تغذيه‌اي ما را تامين كنند. علاوه بر آن به علت داشتن تركيبات خاصي كه در چربي بدن آنها وجود دارد در پيشگيري از بسياري امراض و كنترل و درمان بيماري‌هاي مختلف نقش مهمي‌به عهده دارند.

fish3.bmp

وزارت بهداشـت و درمـان استرالیا طبق تحقیقات اخیر خود اعلام نموده که شهروندان استرالیایی می بایست در رژیم غـذایی خـود بیشــتر از ماهی استفاده کنند. ماهی دارای چــــربی بسیار پایینی می باشد، میزان پروتئین در آن بالا بــــوده و منبع مناسب اسید های چرب امگا ۳ می باشد.
تحـــــقیقات گویای این مطلب هستند که استفاده مکرر از ماهی در وعده های غذایی– یک یا دو وعده در طول ه – ریسک ابتلا به بیماری در هر سنی را کاهش می دهد.
 از این نوع بیماری ها می توان به آسم در کودکان و سرطان پروستات در بزرگسالان اشاره کرد. اگر بخواهیم که مزایای ماهی در طبخ از میان نرود، بهتر است آنرا بصورت آب پز، بخار پز، و کبابی مصرف کنیم.

مزایای مصرف ماهی

تنگی نفس (آسم) – کودکانی که در رژیم غذایی آنها ماهی وجود دارد نسبت به سایر کودکان، کمتر مبتلا به بیماری آسم می شوند.
مغز و چشم – به این دلیل که ماهی سرشار از اسید چربی به نام امگا ۳ می باشد، سلامت بافت های ویژه مغز را تضمین نموده و سلامت شبکیه چشم را نیز به مراتب ارتقا می بخشد.
بیماری های قلبی-عروقی – اگر به طور هفتگی از ماهی مصرف شود، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و به ویژه سکته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند چرا که ماهی از لخته شدن خون جلوگیری نموده، قابلیت ارتجاعی رگ های خونی را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد، چربی خون را پایین می آورد و کلسترول “خوب” خون را نیز افزایش می دهد.
از دست دادن حافظه – افراد مسنی که در طول هفته حداقل یک مرتبه از ماهی و یا سایر خوراک های دریایی استفاده می کنند، خطر کمتری در ابتلا به بیماری های مربوط به از دست دادن حافظه از جمله آلزایمر آنها را تهدید می کند.

 

fish2.bmp

افسردگی – افرادی که به طور مستمر از ماهی استفاده می کنند کمتر دچار افسرگی می شوند. (افسردگی ارتباط مستقیم با میزان امگا ۳ موجود در مغز دارد.)
دیابت – ماهی به افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند کمک می کند تا راحت تر بتوانند میزان قند موجود در خون خود را کنترل کنند.
بینایی – کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و مادران آنها در رژیم غذایی خود از ماهی استفاده می نمایند دارای قدرت بینایی بهتری نسبت به سایر کودکان می باشند. دلیل این امر ذخیره امگا ۳ در شیر مادر و انتقال آن به کودک می باشد.
بیماری های التهابی – مصرف مکرر ماهی علائم بیماری هایی نظیر رماتیسم مفصلی، سوریاس، و بیماری هایی که منجر به ایجاد نقص در سیستم ایمنی بدن می شوند را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
وضع حمل زودرس – مصرف ماهی در طول دوران بارداری، امکان زایمان کودک نارس و همچنین زایمان زود هنگام را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند

میزان روزانه امگا ۳ پیشنهادی که از طریق ماهی به بدن می رسد ۲۰۰-۶۰۰ میلی گرم برآورد شده است. این میزان برای گیاهان رقمی در حدود ۱-۲ گرم می باشد.

انواع ماهی های مختلفی که در این قسمت معرفی شده اند، در هر وعده شامل ۶۰ گرم امگا ۳ هستند.

ماهی آزاد (تازه) ۱٫۲۰۰ mg
ماهی دودی ۱٫۰۰۰ mg
ماهی تن ۵۰۰ mg
ساردین ۱٫۵۰۰ mg
ماهی قزل آلا (تازه) ۳۵۰ mg
نیزه ماهی ۳۰۰ mg
کوسه ماهی (فلس دار) ۲۵۰ mg
کالاماری ۲۰۰ mg
شاه ماهی، آبالون (نوعی صدف دریایی) ۱۷۰ mg
انواع ماهی های دریایی ۷ mg
در این قسمت میزان امگا ۳ موجود در ۶۰ گرم از سایر غذاها درج شده است:

دو برش نان سفید به همراه روغن ماهی ۲۷ mg
یک تکه گوشت گاو و یا گوساله ۴۰ mg
تخم مرغ به همراه روغن ماهی ۲۰۰ mg
مارگارین غنی شده با روغن ماهی ۶۰ mg
یک تخم مرغ معمولی ۴۰ mg
بهترین منبع امگا ۳ ماهی است نه قرص ها و کپسول های روغن ماهی

 

کارشناسان تغذیه در اسپانیا با مطالعه روی عادات تغذیه‌ای مردم این کشور دریافتند که مصرف ماهی روشی مناسب و موثر برای درامان ماندن از بیماری دیابت است.

به گزارش ایسنا، ‌دکتر مرسدس سوتوس پریتو از دانشگاه والنسیا که این مطالعه را روی 945 زن و مرد 55 تا 80 ساله انجام داده متوجه شده است که مصرف ماهی خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گفته دکتر پریتو، این شرکت کنندگان در معرض خطر مشکلات قلبی و عروقی بودند.

به نوشته روزنامه تلگراف، خوردن گوشت قرمز به میزان زیاد، ارتباط بسیار نزدیکی با افزایش خطر مشکلات قلبی، افزایش فشار خون، دیابت و کاهش طول عمر اساسا به دلیل ابتلا به سرطان و بیماریهای قلبی دارد.

در بررسی جدید که در مجله اسپانیایی «تغذیه بیمارستان» منتشر شده، تاکید شده است که در عوض، مصرف ماهی بعنوان جزء اصلی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مزایای بسیاری برای حفظ سلامت قلب دارد و در واقع افزایش مقدار چربی امگا -3 ماهی در سلول‌های عضلات اسکلتی، حساسیت انسولینی را بهبود می‌بخشد و این امر موجب کاهش خطر بروز دیابت می‌شود.

تحقیقاتی که در مورد مصرف ماهی در پیشگیری از سکته قلبی انجام شده نشان داده است که مقدار موثر مصرف عبارت است از خوردن حداقل هفته ای ۲ بار از ماهی های چرب به مقدار تقریبا ۳۰ گرم . مصرف این مقدار ماهی معادل مصرف ۵۰۰ میلی گرم اسیدهای چرب امگا ۳ در روز می باشد .

در مورد روش طبخ دو نکته اساسی وجود دارد ، پرهیز از پختن زیادی و سرخ کردن با روغنهای مضر. بهتر است ماهی به شکل آب پز یا با اندکی روغن زیتون پخته شود.

آموزش پختن ماهی حلوا شکم پر | www.Alamto.Com

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در کشور 8 کیلوگرم است، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه، سرانه مصرف ماهی باید به 15 کیلوگرم برسد.

غلامرضا رازقی در گفتگو با مهر با اعلام این مطلب افزود: در صورت اجرایی شدن برنامه ها، رساندن میزان مصرف سرانه ماهی به 15 کیلوگرم اقدام مؤثری در زمینه ترغیب مردم به استفاده از غذاهای سالم است.

این مقام مسئول همچنین درباره کاهش اعتبارات سازمان شیلات گفت: با توجه به اینکه در نخستین سال از برنامه پنجم توسعه هستیم، اعتبارات شیلات نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است.

وی ادامه داد: اعتبارات ازطریق صندوق توسعه ملی، کمیته فنی اعتبارات، منابع داخلی همچنین سرمایه در گردش بالغ بر 260 میلیارد تومان برای سال 90 در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه میزان مصرف سرانه ماهی 8 کیلوگرم است، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه میزان سرانه مصرف ماهی باید به 15 کیلوگرم برسد.

ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

ابزار اینستا گرام

تیک ابزارابزار اینستا گرام برای وبلاگ