انجمن ماهیگیری اصفهان فیشینگ

نسخه‌ی کامل: وسایل و اماده سازی خودرو قبل از سفر ماهیگیری
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
وسایل و اماده سازی خودرو قبل از سفر ماهیگیری
خودرو توانایی شما رو بالا خواهد برد و مسافتهای طولانی تری را جابجا خواهید شد. اگر مشکلی پیش بیاید بازگشت شما نیز نسبت به حالتی که بدون وسیله رفته اید سختتر خواهد بود. گاهی حتی یک پیچ کوچک می تواند نجات بخش باشد. به همین خاطر قبل از سفر تجهیزات را با حساسیت کامل تهیه نمایید. بهتر است یک لیست برای این کار داشته باشید تا سرعت کار بالاتر رود و میزان خطا کمتر شود.

1- آماده سازی خودرو و سرویس های لازم:

حتما قبل از سفر موارد زیر را انجام دهید. کشف ایراد قبل از سفر از بسیاری حوادث ناگوار جلوگیری خواهد کرد. هر مورد غیرعادی را جدی بگیرید.

یک- وضعیت کلی خودرو از نظر فنی : موتور و دینام و کاربراتور (یا انژکتور) و پمپ ها و گیرباکس و رادیاتور و ... در وضعیت مناسب باشند.
دو- سوخت : برنامه ریزی درستی برای سوخت مصرفی و پمپ بنزینها یا گازهای موجود در مسیر و مقداری سوخت اضافه داشته باشید.
سه- وضعیت روغنها: روغن ترمز و کلاچ و موتور از همه مهمتر هستند.
چهار- فیلترهای روغن و بنزین و هوا سالم باشند.
پنج- وضعیت چرخها از نظر باد و آج و ...
شش- چراغها و سیستم نور ماشین.
هفت - باطری

گروههای خارجی از یک کلمه برای به خاطر سپردن لیست بررسی های اساسی پیش از سفر استفاده می کنند. کلمه petrol را به خاطر بسپارید.

Petrol :p یا سوخت
Electricity :e یا برق
Tire :t یا چرخها
radiator :r یا رادیاتور
Oil :o یا روغنها
Light :l یا چراغها


2- تجهیزات یدکی مهم برای خودرو:

یک - روغنها (ترمز- موتور ) و ضدیخ و بنزین و آب و مایع درزگیر رادیاتور
دو- چرخ زاپاس
سه- سیم ترمز به مقدار کافی (برای گاز و کلاج و ... در صورتی که سیمی باشند)
چهار- شیلنگ اضافی در صورتی که شیلنگ ها دچار آسیب شدند استفاده می شوند.
پنج - جعبه ابزار ( پیچ گوشتی و انبردست و آچارها و ... )
شش- جک "های لیفت" (جک معمولی چندان کارآمد نخواهد بود و این نوع جک کاربردهای زیادی دارد. حتی به عنوان وینچ هم می توان از آن استفاده کرد.)
هفت- وسایل پنچرگیری
هشت - پمپ باد
نه- سیم ها و گیره های باطری به باطری کردن
ده- فیوزهای یدکی
یازده- چسب دوقلو و چسب مزدا
دوازده- مایع درزگیر رادیاتور برای درزهای کوچک
سیزده- اتر روشن کننده (اتر استارتر)


3- تجهیزات لازم برای زمانی که خودرو جایی گیر کند:

یک - بیل
دو- وینچ (دستی و یا برقی)
سه - یک قطعه چوب و یا فلز یا mdf مربع شکل برای قرار دادن زیر جک در زمینهای شل
چهار- مقداری موکت یا فلز مشبک و یا مشابه ان برای قرار دادن زیر چرخها در زمانی که زیر چرخها شل شده و چرخ هرز می گردد.
پنج- سیم و تسمه بکسل با طول زیاد
شش- یک خودروی دیگر !!! (هیچ وقت به تنهایی برای آفرود نروید.)

4 - تجهیزات لازم برای بقا و اقامت در طبیعت:
یک - کیسه خواب و زیرانداز
دو- تجهیزات پخت و پز
سه - کیت بقا
چهار- مقداری آب و غذا
پنج- پوشاک گرم




گیر کردن بخشی ازسفرهای آفرود است. فقط کافی است خود را برای آن آماده نگه دارید و از این گل بازی و شن بازی لذت ببرید.









توجه:
1- این بخش با نظرات و تجربیات شما و با گذشت زمان و ورود تجهیزات جدید به بازار کاملتر خواهد شد. برای داشتن لیست به روز شده در زمان نیاز دوباره به همین صفحه سر بزنید.

2- با توجه به تجربه، متاسفانه نمی توانید روی کمک دیگران و حتی ماشین های در حال عبور حساب کنید. در بیشتر موارد آنها یا کمکی نخواهند کرد و یا در صورت کمک هزینه های بالایی از شما خواهند گرفت. با آشنایی بیشتر و ترویج فرهنگ مناسب آفرود این مسئله حل خواهد شد ولی تا آن زمان شما با برنامه ریزی به سفر بروید و آنقدر کامل باشید که بتوانید با ابزارتان برای دیگران نیز کمک باشید.

3- امیدوارم این نکته بدآموزی نداشته باشه. شهرداری برای روزهایی که احتمال بارش می ره کیسه های شن مخصوص در محلهای مختلف قرار می ده. داشتن چند تا از اونها هم تو ماشین خیلی می تونه کمک کنه. جایی که گیر کردین و زیر ماشین گل هست، فقط کافیه از اونها بریزین زیر چرخها.








آنچه ممکن است در این روزهای خاص هزینه بروز یک نقص فنی یا تصادف ساده را بسیار بالا ببرد، تعدد خودرو در جاده ها و بزرگراه ها و ترافیک بالای این مسیرها است، ضمن آنکه اغلب خودروها بیش از دو نفر سرنشین دارند؛ بنابراین هر اتفاق ساده ای ممکن است ابعادی گسترده بیابد و حتی به فاجعه تبدیل شود. پس مخلص کلام این است: با خودرویی عازم سفر شوید که از هر نظر آماده و بی عیب است. آنچه در زیر می آید برخی از همین نکات ساده است که تجربه ثابت کرده تکرارشان در آستانه تعطیلات سال نو هرگز بی فایده نیست.
۱. بهترین راه برای اطمینان از سلامت خودرو آن است که از یک مکانیک بخواهید معاینه کاملی از خودرویتان به عمل بیاورد: مایعات موتور، فرمان، ترمزها، جعبه دنده، تایرها و باتری حیاتی اند و باید صددرصد سالم و آماده باشند. بر خلاف تصور عام، بهتر است این بازدید حداقل یک هفته پیش از سفر باشد؛ چراکه ممکن است برطرف کردن ایرادی چند روز زمان ببرد و در آن صورت با مراجعه دیرهنگام به مکانیک (اغلب اوقات روز قبل از سفر) تعطیلات تان را خراب کرده اید. تمامی قطعات کهنه را عوض کنید و به وقت دیگری موکول نکنید. بازرسی چراغ ها و برف پاک کن هم ضروری است.
۲. تایرها از بخش هایی هستند که بسیار در معرض آسیب اند و احتمال حادثه ای مرتبط با آنها زیاد است؛ بنابراین باید آماده سفر باشند. اگر فرسوده و ساییده شده اند حتما پیش از سفر تعویض شان کنید و باد آن ها را هم تنظیم کنید. تایر یدک هم باید به خوبی اصلی ها باشد. بسیاری از افراد، معمولا به کیفیت تایریدک چندان اهمیت نمی دهند، چون در صورت پنچر شدن یکی از تایرهای اصلی در شهر، فاصله تا اولین پنچرگیری احتمالا چندان زیاد نیست، اما فراموش نکنید در سفر ممکن است در نقطه ای مجبور به استفاده از تایر یدک شوید که تا اولین پنچرگیری ده ها کیلومتر فاصله باشد.
۳. حتی اگر تمامی تمهیدات فوق را به عمل بیاورید و تمام نکات را رعایت کنید، باز هم نمی توانید احتمال بروز حادثه را به صفر برسانید. پس متاسفانه باید گفت که «برای بدترین ها آماده باشید». حتما جعبه کمک های اولیه به همراه داشته باشید. باند و گاز، چسب زخم، مواد ضدعفونی کننده، قیچی و قرص های مسکن حداقل های چنین جعبه ای هستند. و برای آنکه خیالتان از هر بابت راحت باشد چند بطری آب پاکیزه، نوشیدنی شیرین، خوردنی های سبکی مانند بیسکوییت و خرما، چراغ قوه و پتو را هم جایی کنار همان جعبه آماده بگذارید. در آخر به همراه داشتن سوئیچ یدک را فراموش نکنید.
۴. اصل یا کپی سند گارانتی خودرو و بیمه های آن را حتما همراه داشته باشید. این ها را حتی المقدور جایی بگذارید که در صورت تصادف از بین نروند و قابل استناد بمانند. تلفن های ضروری (مانند مکانیک های سیار، اورژانس و پلیس) را جای دیگری غیر از گوشی تلفن همراه تان در دسترس بگذارید، چون ممکن است در جایی و به دلیلی نتوانید از گوشی تان استفاده کنید. به حافظه سپردن این شماره تلفن ها کافی نیست، باید در دسترس همه باشند. این را هم باید گفت که پیش از راه افتادن بهتر است همگی سرنشینان باتری تلفن هایشان را کاملا شارژ کنند.
۵. باقی ماجرا به خود شما بستگی دارد: از هر نظر آماده رانندگی باشید و خواب آلود یا خشمگین پشت فرمان ننشینید. پیش از سفر تا آنجا که ممکن است از مسیر و شرایط آب و هوا آگاه شوید و خود را برای شرایط خاص آماده کنید. اگر اوضاع جوی نامساعد است، حرکت را به وقت دیگری موکول کنید. تردیدی نیست که احتمال بروز حادثه در چنین وضعی بارها بیشتر است.
و آنچه به اندازه همه موارد فوق اهمیت دارد رعایت مقررات رانندگی است: عجله نکنید، حق تقدم و سرعت مجاز درج شده در نقاط مختلف مسیر را رعایت کنید و از همه مهم تر سبقت بی جا نگیرید. شما ممکن است راننده ای چیره دست باشید، اما بدانید تصادف رانندگی فقط محصول اشتباه شما نیست و دیگران هم ممکن است خطا کنند؛ بنابراین با سرعت مطمئن برانید تا در صورت بروز چنین خطایی از راننده خودرو کناری یا روبه رویی، برای عکس العملی موثر فرصت داشته باشید. بگذارید باقی سرنشینان در طول مسیر احساس امنیت و آرامش کنند و از همراهی با شما لذت ببرند.
رعایت این نکات احتمالا قدری هزینه بر خواهد بود، اما مطمئن باشید تبعات برخورد دو خودرو حتی با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت به احتمال بسیار بالا از کل هزینه های فوق بیشتر و در برخی واقع جبران ناپذیر خواهد بود.
[توصيه‌ هاي ايمني قبل از سفر با خودروي شخصي] حتماً سطح آب رادياتور را بررسي كنيد.

  مخزن شيشه شور را بررسي كنيد و آب درون آن را تا نقطه معين پر كنيد.

  لاستيك‌ها را از نظر فرسودگي بررسي كنيد و در صورت فرسوده بودن و نداشتن آج كافي آنها را تعويض كنيد.

  تنظيم باد لاستيك‌ها از عوامل مهمي ‌است كه حتماً بايد بررسي شود، كم يا زياد بودن باد لاستيك‌ها باعث بالا رفتن مصرف سوخت و كشيدگي فرمان اتومبيل به طرفين مي‌شود.

  درست عمل كردن سيستم ترمز و ترمز دستي از موارد بسيار مهمي ‌است كه شما حتماً به آن توجه داريد. زيرا در جاده‌ها و آزاد‌راه‌ها به دليل اينكه سرعت وسيله نقليه از مناطق داخل شهر بيشتر است ايمني و سلامت سيستم ترمز از اهميت خاصي برخوردار است. اگر لنت‌هاي وسيله نقليه به خوبي عمل نمي‌كند سعي كنيد قبل از آغاز سفرتان آنها را تعويض كنيد. ترمز دستي را كنترل كنيد و در صورت نياز آن را رگلاژ كنيد.

   فرمان خودروي خود را از نظر (نداشتن خلاصي) و روان بودن و نداشتن پوسيدگي در قسمت‌هاي جعبه فرمان بررسي كنيد.

   بررسي تمام سيستم‌هاي روشنايي از قبيل چراغ‌هاي ترمز، دنده عقب، دينام، چراغ‌هاي عقب و جلو، نور پايين و بالا، راهنما،‌ چراغ‌هاي پشت صفحه كيلومتر بسيار اهميت دارد، خرابي هركدام از اين قسمت‌ها مي‌تواند در طول مسير شما را دچار مشكل كند.

   لوله‌هاي روغن ترمز، سيلندر‌هاي ترمز و اتصالات ترمز را از نظر پوسيدگي يا خراشيدگي و نشتي بررسي كنيد و اگر احساس مي‌كنيد ممكن است يكبار اين قسمت‌ها در آينده دچار مشكل شود حتماً يدك آن قطعه را همراه داشته باشيد.

  كاركرد صحيح و درست تسمه پروانه سيستم فني ماشين بسيار مهم و تأثير گذار است و مرتباً اين قسمت از وسيله نقليه خود را بررسي كنيد و هميشه حتي هنگام تردد در سطح شهر هم به اين موضوع توجه كنيد.

  از پاك بودن سيستم سوخت رساني اطمينان حاصل كنيد. هواكش، توري پمپ بنزين، لوله‌هاي بنزين را از باك به پمپ بنزين و از پمپ بنزين به كاربراتور بررسي كنيد، چون كوچكترين انسداد در اين لوله مي‌تواند بسيار خطرناك باشد.

  بازديد شمع‌ها، پلاتين، واير‌ها، درب دلكو، چكش برق و كويل نيز اهميت دارد.

   حتماً از سالم بودن وسايل ايمني چون قفل در‌‌ها، كمربند ايمني، قفل صندوق عقب اطمينان حاصل كنيد.

   بوق، برف پاك كن، كيلومتر شمار، دورسنج موتور، درجه بنزين و آب را بررسي كنيد.

  هميشه لاستيك زاپاس را چك كنيد، جك و جعبه آچار و كمك‌هاي اوليه و كپسول آتش نشاني كه از مهمترين وسايل ضروري در وسيله نقليه است را فراموش نكنيد. به همراه داشتن پتو، چراغ قوه، طناب، شيشه آب، لوازم يدكي خودرو مي‌تواند هنگام بروز مشكل ياريگر شما باشد