پاسخ جدید
  • 5
گزارش اردو تیم ماهیگیری شرکت مخابرات استان اصفهان به بندر دیر
#1
گزارش اردو تیم ماهیگیری شرکت مخابرات استان اصفهان به بندر دیر[table][tr][td]بالاخره بعداز۳ سال ،مجوز رفتن تیم ، به اردو بندر دیرو متعاقب آن آموزش عملی ماهیگیری در آب های شور توسط مسولین شرکت صادر و باعث خوشحالی اعضاء تیم گردید.[/td][/tr][/table][table][tr][td]به لحاظ شرایط نامناسب جوی بالاخص وزش باد قوس (نعشی ) یکماهی سفرمان به تعویق افتاد و امکان رحل سفر میسر نگردید.
 [/td][/tr][/table][table][tr][td]از یک طرف هماهنگی های بین استانی و موضوع اسکان اعضاء تیم ، واز طرف دیگر تهیه وسیله نقلیه مناسب؛ موضوعی بود که هفته به هفته تغییر می کرد وعدم توازن جوی نیز مزید بر علت بود تا نهایتا به واسطه مساعدت همکاران خوبمان دربوشهر و بندر دیردر تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ به سمت بزرگترین بندر واسکله صیادی کشور یعنی بندر دیر براه افتادیم.همانجایی که میدان بزرگ گاز و نفت اش  (پارس شمالی)و  پتروشیمی اش (متانول کاوه) حرف اول را در خاورمیانه می زند.
۹صبح ۱۵ اسفند تابلو ۱۰ کیلومتر به دیر را مشاهده کردیم . با توجه به ضیق وقت و احتمال وزش باد قوس لباس تیم را در اتوبوس پوشیده ومستقیما به اسکله رفتیم .[/td][/tr][/table][table][tr][td]                                               [/td][/tr][/table][table][tr][td]روی هماهنگی های قبلی انجام شده با مهندس احمدی همکار خوب بازنشسته مان(رییس اسبق اداره مخابرات شهرستان دیر)  که تدارک قایق وطعمه رادیده بود بدون معطلی با مقداری یخ ، آب معدنی ، خرما و بیسکویت همراه ایشان و حاج اقا شعیرانی (ناخدای قایق) از ساحل به مقصد مشخص که در موقعیت یاب قایق سیو(ذخیره ) شده بود براه افتادیم .[/td][/tr][/table][table][tr][td][تصویر:  DSC01958.jpg][/td][/tr][/table][تصویر:  P1040565.jpg]
 [table][tr][td]شهرستان دیر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری در جنوب بوشهر قرار دارد، با نوار ساحلی به طول ۱۲۶ کیلومترکه بیشترین فعالیت روزمره مردم در بخش های صیادی ، تجارت و امور خدماتی است .[/td][/tr][/table] [table][tr][td]وجود ۳۳۶ گونه ماهی که ۲۵ تا ۳۰ گونه آن معروفیت ومصرف خوراکی دارد منجر شده است از این بندر به عنوان بزرگترین بندر و اسکله صیادی نام برده شود به نوعی که بیشترین تعداد شناور صیادی را به خود اختصاص داده است که اغلب به روش سنتی به ماهیگیری مشغولند ؛ بویژه در فصل صید میگو ( مرداد و شهریور ) موتور لنج های زیادی در اطراف جزایر، بندر دیر وبندر عباس مشغول صید این منبع سرشار از پروتیین بوده و میگوی آن شهرت جهانی داشته وبه "نقل"دریا معروف است.[/td][/tr][/table] [table][tr][td]هر بار پس از استقرار در محل های از پیش تعیین شده که صرفا ماهیگیر های محلی با آن آشنایی دارند ؛ بچه ها قلا ب هایشان را به طعمه ای ازنوع ماهی مرکب ویا ساردین مجهز که یا به طریق دستی و به قول دیر ی ها " خیط " و یا با چوب و چرخ  روانه آب می کردند اگرچه دریا کمی مواج بود و بادش هم از نوع قوس ، لیکن خللی در هدف بچه ها ایجاد نمی کرد و اعضاء دو طرف قایق را غرق خود کرده مشغول ماهیگیری بودند.[/td][/tr][/table] [table][tr][td]وجود وسایلی چون دستکش ، دم باریک ، چفیه و ریسه های مفتولی آنها را آماده صید کرده بود . ریسه مورد استفاده همانند ریسه کپور بود یعنی با سربی در انتها و هرزگردی در ابتدا ؛ و حد وسطش هم دو قلاب به شماره ۱۰ به نحوی که طول ریسه بیش از یک متر نمی رسید.وجه تمایزش با ریسه ماهیگیری در جزیره هنگام اساسی بود. در آنجا ریسه ، سربش در ابتدا ( آنهم شماره ۸ به بالا ) بود و انتهایش  قلاب ها وصد البته با حد فاصله ۳ متر به بالا (از سرب) چرا که فشار آب های زیرین بسیار بیشتر از بندر دیر بود.[/td][/tr][/table] [table][tr][td]انواع گونه هایی که توسط اعضاء تیم درآن روز و روز بعد صید شد عبارت بودند از:[/td][/tr][/table] ۱-سلطان
 ۲-جمیس
 ۳-گم گام
 ۴-زمین کن
 ۵-کوپر
 ۶-چخ یا شوم
۷-سرخ
۸-دار دم[table][tr][td]۹-حمیرون یا امر و ذکر[/td][/tr][/table]۱۰-کت یا بارا کودا ویا کوتر
[تصویر:  DSC01972.jpg]

[تصویر:  DSC02036.jpg]

[تصویر:  DSC02038.jpg]

[تصویر:  DSC02060.jpg]

شعف و ذوق ماهیگیری چنان اشتیاقی ایجاد نموده بود که متوجه گذشت زمان نمی شدیم . کنجکاوی اینکه ماهی به قلاب افتاده از کدام گونه ماهی است به این اشیاق می افزود و تا ماهی سر از آب بیرون نمی کرد هزار جور خیالات و تصورات داشت.بالاخص اینکه بتوانی چندین ماهی طی یک ساعت بگیری هم اشتیاق آور بود.
در حین ماهیگیری غالبا ماهیان حرام گوشت نیز صید می شد مانند:فوگل(ماهی بادکنکی یا گارگپ)که آرواره های قوی داشت و یا ماهی  گلو که باله های روی سر و طرفین سرش ایجاد شک یا حساسیت می کرد.
ضرورت وجود ابزاری مانند دستکش ، چفیه ، دم باریک از بروز جراحت ناشی از پولک و باله های ماهی پیشگیری می کرد.
طی چند نوبت که برای تجربه صید گو نه های مختلف ماهی تغییر مکان می دادیم ، ماهیان پر طرفداری چون ؛ شوریده ، باراکودا ، ... نیز نصیبمان شد. در روز اول ماهیگیری که به کمک یک قایق ۲۳ فوتی با موتور ۷۵ اسب بخار و جلیقه نجات راهی دریا شدیم ۸ تا ۹ ساعت را به ماهیگیری مشغول بودیم آنهم با صرف کمترین آب و کمی خرما و بیسکویت و تنقلات  و البته عدم صرف صبحانه و قرص ضد تهو (دیفن هیدرات).
زیر آن آفتاب سوزان که پوست بدن را سرخ و تیره می کرد اعضا تیم به چیزی جز ماهی و ماهیگیری و خاطرات شنیدنی حاج آقا احمدی که از دریا و دیر می گفت و در ماهیگیری به همراه ناخدا شعیرانی کمک مان میکرد به چیز دیگری فکر نمی کردیم و هینطور که مشغول ماهیگیری بودیم بالاجبار دریای دل آشوب را نظاره گر بودیم و در فضای کوچکی از قایق همانند سایرین نماز را یا نشسته و یا ایستاده می خواندیم.
وجود جریان های زیر آبی خود عاملی بود که ماهیها در این جریان تحرک بیشتری از خود نشان می دادند. بویژه که بوی طعمه را نیز سریعتر در آب پخش می کرد. با سرعت پیدا کردن جریان آب از ماهیگیری هم چندان خبری نمی شدومجبور به تغییر جا می شدیم .طی دو روز ماهیگیری و شرایط نسبتا مناسب هوا اعضا توانستند نزدیک ۲۰۰ ماهی از گونه های مختلف ماهی را صید کنند و در خصوص نحوه صید ماهیان دریاهای آب شور ، نوع طعمه ، شناخت واسامی ماهیان به اطلاعات و تجربیات خود اضافه نمایند.
طی ۳ روزی که در بندر دیر اقامت  و با مردم  آنجا برخورد داشتیم آنها را بسیار مومن و مهماندوست و زحمت کش دیدیم. بی شک نام دیر ؛ دلیر مردانی را در یاد و خاطره ها زنده می کند که هر مسافری گذرش چند روزی به آنجا افتاده باشد آثار و شواهدش را در مردم نیک سرشت دیر خواهد دید.جا دارد اشعار شاعری را که با ذوق وصف حال این خطه را به نظم کشیده است اشاره نمایم واز زحمات آقای محسنی همکار خوبم در بوشهر و حاج آقا احمدی در بندر دیر کمال امتنان وسپاس را داشته یاشم

پاسخ
پاسخ جدید

لطفاً توجه داشته باشید که ارسال‌های جدیدی که در این انجمن ثبت می‌شوند، ابتدا باید توسط یکی از مدیران تأیید شوند و پس از تأیید مدیر، قابل دیدن خواهند بود.
[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود به این مطلب را در این کادر بنویسید.

موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سفرنامه ماهیگیری در بندر گناوه - بوشهر محمد نصری 2 13,652 02-08-2015، 02:08 PM
آخرین ارسال: morteza
  سفرنامه ماهیگیری در سد میدانک فریدونشهر اصفهان محمد نصری 5 20,952 09-18-2014، 04:27 AM
آخرین ارسال: محمد نصری
  سفرنامه ماهیگیری سد چادگان اصفهان 7-5-93 محمد نصری 2 18,403 08-03-2014، 08:00 PM